donderdag 9 juli 2015

Dance of the Poppies



With petals of crimson
fragility
all swaying
to the whispers
of the gentle summer breeze

Patricia Drake


Klaproos/Poppy (Papaver)

Van klaprozen heb ik altijd gehouden. Het zijn echte “mooi weer” bloemen en daar kan ik me best in vinden. Dapper trotseren de tere bloemen op hun dunne steeltjes echter wind en regen om -zodra de zon gaat schijnen-  in volle glorie hun blijde boodschap van vrolijkheid opnieuw uit te dragen. Met hun crêpepapieren rokjes dansen ze zachtjes in een zomerbriesje. Elke dag vouwen nieuwe knopjes hun mooie rood oranje blaadjes open. Bijen en hommels worden daarna uitgenodigd om een kijkje te komen nemen in hun door meeldraden omringde donkere hart. Ze laten het zich geen twee keer zeggen en snoepen van het hoogwaardige stuifmeel dat een bron van eiwitten, vetten en vitaminen voor hen is. Nectar zullen ze er niet vinden omdat de bloem geen nectarklier heeft.


Klaproos/Poppy (Papaver)

De foto hierboven is later toegevoegd.


Klaproos/Poppy (Papaver)

Klaproos/Poppy (Papaver)

I've always loved poppies. They are real "nice weather" flowers and I share their opinion. Bravely the delicate flowers on their thin stems defy wind and rain to convey in full glory their joyful message of happiness once the sun shines again. With their crepe paper skirts they dance gently in a summer breeze. Every day new buds unfold their beautiful red orange petals. Then bees are invited to take a look in their by stamens surrounded dark heart. Greedy they eat from the high-quality pollen, sources of protein, fats and vitamins. Nectar will not be found because the flower has no nectar gland. 



Klaproos/Poppy (Papaver)

Ik had me voorgenomen om dit jaar een nieuwe serie van de klaprozen te maken. Hoewel eerst het weer en daarna de maaimachines mij dwars zaten is het toch gelukt. De foto’s zijn op meerdere dagen gemaakt waardoor er verschillende sferen ontstonden. Deels omdat het licht elke dag en elk moment anders is, deels omdat ik daarnaast diverse belichtingen heb toegepast om een bepaalde sfeer te bereiken.


Klaproos/Poppy (Papaver)

I planned to make a new series of the poppies this year. Although first the weather and later the mowers bothered me, I finally succeeded. The pictures were taken on several days which caused various atmospheres. Partly because the light is every day and moment different, but also as I have used various exposure values to achieve a certain atmosphere.


Klaproos/Poppy (Papaver)

Omdat smaak en persoonlijke groei binnen de artistieke fotografie inzichten veranderen is er beslist volgend jaar weer een nieuwe reden om de klaprozen te fotograferen. Dit jaar sluit ik het hoofdstuk af.

Klaproos/Poppy (Papaver)

Klaproos/Poppy (Papaver)

Klaproos/Poppy (Papaver)

Klaproos/Poppy (Papaver)

Taste and personal growth within artistic photography change ideas, so next year there surely will be a new reason to photograph poppies again. This year, I close that chapter.

Klaproos/Poppy (Papaver)
Vergroot zijn de foto's mooier. Klik daarvoor op de eerste foto.
The photos are enlarged even more beautiful. Click on the first picture.


Allemaal bedankt voor de grote hoeveelheid reacties en lovende woorden op de foto's van mijn vorige blog "Zomer .... Summer". Ik ben momenteel meer buiten dan achter de pc. Het kan daarom wat langer duren voordat ik op jullie blog reageer.

Thanks to all my friends abroad for your enormous amounts of spontaneous, nice comments and praising words on my last blog. Currently I am more outside than working at my computer. Therefore, it may take longer before I respond to your blog.



Groetjes/ Greetings from the Netherlands, Joke

66 opmerkingen:

  1. Hallo Joke, prachtige serie over de Klaproos, Ik vind het altijd een tedere bloem. De eerste drie foto's springen er voor mij uit. Heel mooi.
    Groetjes kees.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Joke.

    Een schitterende serie foto's van de klaprozen.
    Super.

    Groettie van Patricia.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mooie schilderachtige blog Joke....
    je hebt je stinkende best gedaan...
    super mooie achtergronden!!
    complimenten

    gr. Nieske

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hallo Joke,
    Super mooie serie van de klaproos.
    Prachtige al die verschillende belichtingen en kleuren.
    Het was een mooie project volgens mij.
    De laatste foto vind ik echt heel bijzonder, zo teer en fragiel is de klaproos zo.
    Groetjes Irma

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Werkelijk hele fraaie opnamen van deze mooie bloemen Joke, vooral die met de zachte tinten vind prachtig.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Jeetje Joke, je laat hier wel heel mooi de tere, fragiele kant van de klaproos zien. De iele steeltjes komen zo mooi uit. Prachtig om te zien hoe je hebt gespeeld met de verschillende achtergronden en het verschil in licht. Maar alle foto's hebben een aparte, tere sfeer. Een bijzondere serie. Complimenten!
    Hartelijke groet, Corrie

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat een mooie sfeervolle platen, Joke!
    Ik vind klaprozen altijd zo vrolijk staan, de Engelse naam Poppies vind ik trouwens echt geweldig (weer wat geleerd).
    Ik vind de foto's echt heel mooi van kleur en leuk met meerdere bloemen in de achtergrond.
    Groetjes Senna

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Je benadrukt met je foto's heel goed de teerheid van de Klaprozen. De foto met de zweefvliegen die je later hebt toegevoegd vind ik het allermooist maar ook de rest is prachtig!

    groetjes van Ank

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Joke ik ben weer onder de indruk van al dit moois. Wat heb je de klaprozen mooi weten weer te geven. Het fragiele van de bloembladeren heb je prachtig kunnen vatten. Elk een lijstje waardig.
    Groeten,
    Roos

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hallo Joke, wat heb je je lekker uitgeleefd, allemaal anders en zo teder stuk voor stuk, Foto 2 vind ik zelf wel heel erg mooi, maar de sferen van de andere spreken mij ook wel erg aan. Jouw liefde voor deze klaprozen spreekt duidelijk uit de begeleidende tekst.
    Groetjes Anne-Marie

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hoi Joke,
    Wat ontzettend mooi. Prachtig zo met die zachte kleuren.
    Prima gedaan hoor!!

    Groetjes, Marco

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wow - such magical shots.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Een schitterende serie van de bloemen waar ik het meest van hou.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Wat een mooie serie, ik vind die zachte tinten toch wel erg mooi. Helaas heb ik dit jaar weinig klaprozen gezien, en degene die ik zag stonden in de felle zon en kreeg ik dus niet goed belicht. Jij hebt deze waarschijnlijk op een bewolkte dag gefotografeerd, maar ben ook wel benieuwd of je overbelicht hebt en wat je nog meer hebt gedaan om dat zachte te krijgen.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat ik doe is in ieder geval zorgen dat de bloemen uit de zon zijn, Ghita. Verder zit ik meer op mijn schermpje het licht te bekijken dan dat ik afdruk. Soms zijn er dagen dat ik gewoon weer weg ga. Dan vind ik het licht niet mooi. Overbelichten doe ik ook, maar onderbelichten net zoveel. Het hangt af van wat je op je schermpje (door de lens) ziet. Er is maar 1 advies, goed kijken. Verder veel geduld en veel oefenen in het kantelen en draaien van je camera om er het beste uit te halen. Dan sla ik het door en door kennen van je camera gemakshalve even over. Groetjes, Joke

      Verwijderen
  15. prachtige bloemen toch hé! bloemen waar je echt blij van wordt.
    mijn voorkeur gaat naar de voorlaatste foto.
    groetjes, Hilde

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Een heerlijke klaprozenblog Joke, duidelijk dat jij je daar fijn mee hebt vermaakt.
    Mooi om al jouw verschillende benaderingen te bekijken.
    Mijn favorieten zijn foto 2, 3 en foto 8.
    Natuurkieker Coby

    BeantwoordenVerwijderen
  17. You, and your camera make them dance!!! Great pictures. I love them!
    Happy days
    Elisabeth

    BeantwoordenVerwijderen
  18. These are absolutely gorgeous, Joke! I love your photography! :)

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Beautiful poppy images. They never seem to look real, more like paper cutouts.

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Your poppy photographs are so beautiful. You have captured the delicate aspect of the petals so well!

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Your work is beautiful Joke, I love these poppies. Last week I transplanted some poppy seedlings and also sowed some poppy seeds with the hope of enjoying some flowers in the spring.

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Hoi Coby,
    Bloemen fotograferen is toch een vak apart, zoals je hier weer laat zien. Ik vind het bijzonder lastig, maar jij tovert met regelmaat fraaie composities tevoorschijn. In het bijzonder passende achtergronden vinden vind ik een lastige opgave. Ik heb mij dit jaar ook een paar keer aan het fotograferen van bloemen gewaagd. In mijn komende blog kan je het resultaat zien.
    Groetjes, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Hoi Joke,
    Ik zag te laat dat ik i.p.v jouw naam Coby had getypt. Ik had net hiervoor Coby gemaild. Geen excuus, wel erg onoplettend.
    Groetjes, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Geen probleem van maken, Kees. Doe ik ook niet. Dat soort dingen gebeurt gewoon. Groetjes, Joke

      Verwijderen
  24. Wonderfully beautiful images with a soft tone which I love ! Enjoy your summer !

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Ohhh!!! adorable pictures .. .. .. Excellent work .. Ciao

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Hallo Joke,
    Je foto's zijn ook nectar voor mijn ziel!! Ze zijn betoverend mooi! Ook je prachtige omschrijving brengt de sfeer goed over. Wow wat heb ik hier van genoten!
    fijn weekend,
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Wat een prachtige serie Joke ,word zo ie zo al blij als ik naar klaprozen / veldbloemen kijk.
    De drie laatste vind ik heel bijzonder !!

    Groeten Jon Bakker.

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Hello Joke,
    I don understand your interest in these gorgeous red wild flowers :)
    You really went to great lengths to shoot these superb photos :)
    Congratulations, I hope all is well by you.
    Kind regards

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Wat een prachtige foto's Joke. Complimenten voor deze en andere series!! Echt top.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat leuk om je op mijn blog te zien, Marry. Dank voor je complimenten. Dit is wat ik het liefste doe met fotograferen. Groetjes, Joke

      Verwijderen
    2. Dat komt dan ook "goed uit de verf" kan je wel zeggen !! Ik geniet er in ieder geval van en.... leer er ook van :)

      Verwijderen
  30. Hoi Joke,

    Ik vind klaprozen ook zo mooi. Door jouw beschrijving en de foto's worden ze nog mooier want je hebt er echt weer veel werk van gemaakt om het beste van het beste te laten zien. Crêpepapier, ja zo lijkt het echt. Zeker op de laatste foto die mij erg kan bekoren, prachtig!!!

    Groetjes,
    Marianne

    BeantwoordenVerwijderen
  31. Prachtige serie Joke. Je hebt me weer geïnspireerd om vandaag á la Joke te fotograferen.
    Of het een beetje gelukt is weet ik nu nog niet maar je hoort of ziet er wel wat van.
    Foto 1 is mijn favoriet. Nog een mooi weekend verder. Gr Jan W

    BeantwoordenVerwijderen
  32. Wow, joke wat heb je dit mooi gedaan.
    Ben stiekem een beetje jaloers.
    Prachtig sfeertje heb je te pakken, mooie kleuren en scherpteverloop.
    Hier hou ik van.
    Groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  33. Unas imagenes florales muy sutiles, unos encuadres muy buenos, me gusta el resultado.

    Saludos.

    BeantwoordenVerwijderen
  34. Heerlijke serie Joke. Je hebt het fragiele van de klaprozen mooi weten te vangen. De tweede vind ik het mooiste. Maar ook 5, 6 en 8 zijn heel mooi. Tja en dan doe ik andere te kort door die niet te noemen. Sfeervolle beelden.
    groeten, Gonnie

    BeantwoordenVerwijderen
  35. Oh my goodness! Your poppy series is fantastic. You could sell a book of these. Enjoy the outdoors as much as you can. I don't blame you. If it wasn't so hot here, I'd be doing the same. :)

    BeantwoordenVerwijderen
  36. Hele mooie zachte tinten Joke en met je aanduiding alsof ze van crêpepapier zijn heb je heel kernachtig getypeerd. Zonder de rest te kort te willen doen vind ik foto nr. 5 de mooiste, vooral omdat de compositie zo prachtig is opgebouwd, mijn oog wordt met een boogje van linksonder naar de scherpe bloem linksboven getrokken, heel mooi.

    Groetjes,
    Ad

    BeantwoordenVerwijderen
  37. Ik hou van klaprozen, en uw foto's laat ze prachtig. Groeten.

    BeantwoordenVerwijderen
  38. Boa tarde, lindas fotos de cores suaves a condizer na perfeição com a beleza das papoilas.
    AG

    BeantwoordenVerwijderen
  39. Erg mooie serie weer Joke.
    Bijna 'dromerig'. Genieten hoor!
    Groet, Geert.

    BeantwoordenVerwijderen
  40. Zeer prachtige serie, groetjes uit Belgie

    BeantwoordenVerwijderen
  41. Hallo Joke,
    Je hebt het zomerse gevoel dat je van klaprozen krijgt heel mooi weergegeven. Heel fijn en teer en licht. En dan die tekst! Prachtig. Poetisch.
    Mijn favoriet zit tussen foto's 1 tot en met 5... Maar ik kan niet kiezen.
    Groetjes, Anita

    BeantwoordenVerwijderen
  42. Deze blig is erg leuk geworden. Ik ben ook gek op klaprozen. Deze klaprozen hebben pracht van kleur. Wat heb je mooie foto's kunnen maken.
    Groetjes..

    BeantwoordenVerwijderen
  43. Schitterende foto's Joke, mooie klaprozen.
    Ik ben nog pas begonnen met fotograferen, ik kan nog veel van je leren.

    Groetjes Karla

    BeantwoordenVerwijderen
  44. Excelente trabajo, muy bonitos los contrastes entre verdes y esos rojos tan intensos de las amapolas, un abrazo y buen verano.

    BeantwoordenVerwijderen
  45. Very nice blog, you are writing nice and curious posts. Keep it up :) I wish you amazing and bright day! Hello from Dublin. :) If you want, come to my blog : In another life (www.photographyismyexistence.blogspot.ie). Patrycjo :)

    BeantwoordenVerwijderen
  46. Muy bonita serie, aunque especialmente me ha gustado esos tonos suaves que tienen las últimas cinco tomas.
    Aquí en Sevilla como los veranos son muy tórridos, suelen aparecer las amapolas silvestres a finales del Otoño.
    Saludos.

    BeantwoordenVerwijderen
  47. What a wonderful series of pictures of the stunning poppies!

    Best regards,
    Erik

    BeantwoordenVerwijderen
  48. Beautiful shots, love the poppies too.
    Have a nice weekend!

    BeantwoordenVerwijderen
  49. Felicidades por ese hermoso blog. Saludos desde Asturias (norte de España). Belén

    BeantwoordenVerwijderen
  50. Prachtig zijn je Klaprozen Joke en die ene lijkt wel een fruitschaal maar dan met zweef vliegjes !!
    Zo leuk om te zien , een prachtig blog !
    gr, Annie

    BeantwoordenVerwijderen
  51. Light bright, gorgeous photos of poppy, love.
    Greeting

    BeantwoordenVerwijderen
  52. ⊰❀˚° ·.
    Lindas fotos. Essa flor é tão delicada que parece papel crepom.

    Bom fim de semana! Ótimo mês de agosto!!!
    Beijinhos.
    ♡ه° ·.

    BeantwoordenVerwijderen
  53. prachtige foto's van deze mooie bloem

    BeantwoordenVerwijderen
  54. Hoi Joke, mooi serie van de klaprozen, ik zie die niet zoveel hier in de omgeving.
    Wat het over en onder belichten betreft , daar moet je echt van houden.
    Ik ben echt een fotofanaat, zover ga ik niet
    Al met al een mooi serie.

    groet van eilandstaete

    BeantwoordenVerwijderen
  55. These are all so gorgeous!!! Poppies are among my favourite flowers, Joke, and your lovely photos have made my day. Thank you! :)

    BeantwoordenVerwijderen
  56. Hoi Joke, ik ben even een inhaalslag aan het maken, maar bij zoveel reacties had je die van mij vat nog niet gemist ;-)
    Ieder jaar neem ik mij voor om eens uitgebreid met klaprozen aan de slag te gaan, maar dan zie ik ze alleen maar in de bermen langs drukke wegen, en dan denk ik laat maar... Zo jammer, want ze zijn zo ontzettend mooi.
    Jij hebt er knappe beelden van weten te maken, allemaal zo zorgvuldige belicht ( zoals eigenlijk altijd) echt heerlijke beelden, waarvan 1, 2 en 12 mijn favorieten zijn, zo fijn rustig en delicaat, complimenten!

    Groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.