vrijdag 28 maart 2014

Straatfotografie op de Kermis



An English version after the first series of photographs


Voor dit blog wijk ik een keer af van mijn favoriete onderwerp: de natuur. Ik heb namelijk nog een passie: “straatfotografie”. De eerste keer dat ik dat soort foto’s ging maken vond ik best eng. Je gaat tenslotte mensen fotograferen zonder eerst hun toestemming te vragen. Maar aangezien ik niet geïnteresseerd was in geposeerde, maar juist in ongedwongen foto’s, waagde ik de stap. 

“Straatfotografie” is meer dan alleen een foto die “op straat” genomen is. De foto vertelt iets dat niet met woorden uitgelegd hoeft te worden. De eerste serie maakte ik vorig jaar op Koninginnedag. Er waren veel mensen op straat en het was prachtig weer. Dat moest toch niet al te moeilijk worden. Maar wat viel dat tegen, want wat is nou leuk om te fotograferen en vertelt iets? Het lijkt allemaal zo simpel. Ik merkte al snel dat ook dit soort fotografie makkelijker wordt naarmate je ervaring toeneemt en met een goede voorbereiding (waar ga ik fotograferen, welke situaties lenen zich er het beste voor etc.). 

Deze serie geeft een impressie van de grote kermis waar ik vorige week fotografeerde. Niet alle foto’s vallen exact onder “straatfotografie”. Ik heb ook een paar kakelbonte kermisbeelden toegevoegd om de sfeer over te brengen. Andere foto’s zijn te zien op “Straatfotografie” (rechtsboven onder het kopje “Pagina’s”).










For this post I deviate for once from my usual subject: nature. Besides "nature" I have another passion: "street photography". The first time I took that kind of pictures I found it pretty scary. After all I intended to photograph people without first asking their permission. But as I’m not interested in posed, but only in natural photos, I took the plunge.

"Street Photography" is more than just a photo taken "in the street". The picture itself has to tell something without the need to explain it with words. Last year at Queen's Day, a Dutch holiday, I took the first series. The sundrenched children's flea market attracted many people. So the circumstances were fantastic and it should be easy to shoot great pictures. But the opposite was true. What's for example funny to photograph and tells at the same time a story? It all seems so simple. I soon realized that this kind of photography gets easier with increasing experience and a good preparation (where do I go to photograph?, what situations lend themselves best to it?) . 

This series shows you an impression of the great fair where I photographed last week. Not all pictures are exactly "street photography". I've also added a few colourful fair images to explain the atmosphere. You can find more photos in "Street Photography/Straatfotografie" (on the right side under "Pages/Pagina's").

























Vergroot zijn de foto's mooier. Klik daarvoor op de eerste foto.
The photos are enlarged even more beautiful. Click on the first picture.


In mijn volgende blog weer natuurfoto's. Allemaal bedankt voor jullie reacties en lovende woorden op de foto's van mijn vorige blog "The fascinating meadow". 

Next time nature photos again. Thanks to all my friends abroad for their spontaneous, nice comments and praising words on my last blog. I hope we keep in touch. Of course I will visit you on your own blog.


Groetjes/Greetings from the Netherlands, Joke




46 opmerkingen:

  1. Een kermis zie ik tegenwoordig niet zo vaak, Joke. Maar dat hoeft ook niet meer zo.
    Je foto's geven een aardig beeld van hoe men de kermis beleeft. Een nonchalant autorijdertje, plaatjes schieten voor facebook en OMG wat gaat er gebeuren in dat apparaat!! De foto's van het meisje in de bal en de grote ogen naar de suikerspin zijn mijn favo's. Top! Heb een mooi weekend. Gr Jan W

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik vind het een dijk van een serie..Joke..
    prachtig, de kleuren, de spanning op de gezichten
    geeft een heel mooie sfeer..!! Het plezier straalt eraf!!
    super de mensen geobserveerd en gefotografeerd...
    Volgens mij mag je mensen op straat zonder toestemming wel fotograferen, ik zal eens een kennisje vragen die heeft altijd bij de krant gewerkt en weet dat precies...
    heb je mijn mail gekregen, ging een beetje verkeerd, heb wat problemen met Yahoo...
    anders even zeggen stuur ik het nog eens door...

    gr. Nieske

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mooie serie Joke.
    Foto 7,8 en 14 vind ik de beste uit deze serie. Maar de anderen geven ook een heel goed beeld van de sfeer.
    Dit doet me erg denken aan de kermis meerdere keren per jaar hier in de buurt staat.
    Groetjes Senna

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Gran trabajo, muy bonitas y coloristas imágenes, veo que has estado en un parque de atracciones, son muy divertidos, sobre todo si vamos acompañados de pequeñines, un abrazo.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Een zeer mooie reeks. Een heel mooie weergave van de kermis en nog kleurrijk ook.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat leuk om dit te zien, het meisje met haar vader in close-up, een machtig leuke foto. Dit moet je inderdaad vaker doen om ergens over heen te stappen, het is je goed gelukt.Dit jaar ook maar weer naar de Kermis gaan, is toch wel leuk om te zien een ander soort blogje..;-)

    Dank je wel voor de tip, we hebben er naar gekeken toen we naar La Hoegne gingen, maar ik heb maatje 36 en daar heb ik nog niets in gevonden...:-) Dan maar een nat pak...hihihi

    Groetjes Von

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ook dit gaat je goed af Joke, prachtige foto's zitten erbij.
    Persoonlijk heb ik er moeite mee om mensen herkenbaar zomaar op internet te plaatsen en zal dat dan ook nooit doen, zou het ook niet leuk vinden om van mij een foto zomaar ergens tegen te komen.
    Fijn weekend, gr. Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Die afweging heb ik ook gemaakt, Tinie. Volgens de wet mag je in openbare ruimtes fotograferen en de foto's op je website plaatsen, mits ze geen schade toebrengen aan de betreffende persoon. Dat kan ik volledig onderschrijven. Kwetsende foto's zal ik nooit plaatsen. want daar hou ik niet van. Mocht iemand zich toch niet prettig voelen met de plaatsing van een foto dan heb ik voor hen rechtsboven op mijn blog de opmerking geplaatst dat ik de foto dan verwijder. Overigens zijn het allemaal foto's waarop iedereen goed tot z'n recht komt, dus ik heb niet het idee dat ik veel aanvragen zal krijgen. Aanvragen zal ik zeker respecteren. Groetjes, Joke

      Verwijderen
  8. Hoi Joke,
    het gaat je goed af hoor. Ik vind het ook erg leuk om te doen, maar ja... tijd.
    Met bovenstaande serie heb je me weer geinspireerd.
    Groet,Geert

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ja, dat heb je fraai gedaan. Ik hou daar ook wel van, maar dan met name zo close mogelijk. Zie bijv. mijn foto's van het carnaval in het bericht 'even iets anders.' Het geeft voldoening wanneer je erin slaagt iets van het karakter van je onderwerp te 'vangen.'

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat is dat mooi Joke die smoeltjes dat is gewoon smullen.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Te zdjęcia są niesamowite, widać uczucia ludzi co bardzo kocham we fotografii. :)

    BeantwoordenVerwijderen
  12. ja even heel wat anders dan bloemetjes of beestjes, maar heel knap gedaan.
    Mooie momenten en mooie composities heb je gemaakt ook een mooie plek
    trouwens, een kermis, om te fotograferen.
    Je hebt de sfeer van zo'n evenement heel mooi weten te verbeelden.
    Natuurkieker Coby

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wat leuk Joke, eens iets heel anders maar wel heel geslaagd. De kermiskleuren zijn heerlijk vrolijk maar de kindersmoeltjes springen er voor mij wel uit, die zijn nog zo heerlijk ongedwongen van het leven aan het genieten. Mooi vastgelegd.

    Groetjes,
    Marianne

    BeantwoordenVerwijderen
  14. mal ganz andere fotos von dir Joke , aber super klasse !

    BeantwoordenVerwijderen
  15. brings back memories of my childhood trips to the fair

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Hello Joke!
    What a great idea to show us your interest for another kind of photography!
    That is a step I have not taken yet although I am thinking about it!
    But we rarely have fair opportunities down here! In my mind, I was going to take this step once we get to Asia after selling our place.
    I think your pictures are fantastic and certainly encourages someone to take the dive, as you say!! :)
    I especially like N°5: you can read on the young woman's expression her excitement mixed with anticipation and an once of fear!
    Well done!
    Enjoy your weekend!

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Zeer geslaagd Joke. Ik ben persoonlijk helemaal geen kermisklant maar heb verleden jaar ontdekt dat de kermis wel heel aantrekkelijk is voor een fotograaf.
    Mooi kleurrijk volop in beweging en je hebt de mensen prachtig ongedwongen in beeld gebracht !
    Het meisje in het water vind ik wel een toppertje ! Maar ook de laatste 2 foto's vind ik erg mooi. Je hebt de sfeer goed weergegeven.
    groetjes, Truus

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Straatfotografie is iets wat ik ook graag doe en dan vooral de stolen portraits. Ik kan aan je serie zien dat je nog wat voorzichtig bent maar het geeft een heerlijk beeld van hoe een kermis is en wat de mensen daar doen. De topper van deze serie vind ik de close-up van het meisje bij haar vader op de arm.

    groetjes van Ank

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Has debido pasar un día fantástico en el parque de atracciones. Son imágenes llenas de color y felicidad. Muy bonitas Joke!
    Un abrazo desde Cataluña.

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Hoi Joke.

    Heel mooi dit blog, is toch moeilijk om wat je op de foto wilt precies erop te krijgen. zonder andere storende elementen of mensen.
    Super goed gedaan!

    Groettie van Patricia.

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Wow, ganz ungewohnt ... keine Naturfotos von Joke? ;-) Aber diese hier sind auch toll. "Bewegte" Fotos ... Menschen beim Vergnügen - super festgehalten.

    Ein schönes Wochenende wünsche ich dir
    die Waldameise

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Unas imágenes muy curiosas... Un abrazo desde Murcia.

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Hoi Joke,
    Prachtige foto's!!
    Heel knap gedaan en ook lekker kleurrijk met al die attracties.
    Ik vind dat ventje in dat autootje in die draaimolen ook erg grappig. Zo'n stoer koppie en met zo'n uitdrukking van "Ik moest hier nog effe in van mijn moeder"...hihi..!!

    Groetjes en een heel fijn weekend,
    Marco

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Een prachtige en vooral kleurrijke serie foto's Joke. Dit is een blog om vrolijk van te worden! De foto van het meisje in zo'n plastic bol, vind ik echt super.

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Joke, gracias por sus palabras en mi blog, sus trabajos son estupendos, me gustan mucho las fotos de la naturaleza, algunas flores parecen pinturas y los patos son una tentación para hacer una acuarela de ellos, saludos

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Una serie muy buena¡
    Muy bonitas las todas las imgenes y escenas
    Un abrazo

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Kleurrijke, vrolijke blog, Joke.
    De sfeer, het plezier en ook de spanning en het chaotische van een kermis stralen van de foto's af.
    Foto's 6, 12 en vooral 15 vind ik erg goed getroffen. Leuk dat je heel verschillende aspecten van de fotografie aan het verkennen bent. Het gaat je allemaal goed af.
    Hartelijke groet, Corrie

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Dat is een flinke impressie van een hele drukke maar leuke Kermis Joke daar heb jij veel energie in gestopt dat zie ik wel maar HEEL leuk !!
    gr,
    Annie

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Hello dear Joke,
    Many thanks for your kind comment on my blog.
    To answer your question, no the property is not sold yet, but some people are quite interested...
    When it will be sold, I will drop a word on the blog!
    Thanks for caring!
    I hope all is well by you...
    Keep well, have a great week!

    BeantwoordenVerwijderen
  30. Goedemorgen Joke,

    Wat ziet daar gezellig uit. Prachtig serie foto's heb je gemaakt. DE kinderen hebben erg lol in.
    Gelukkig was goed weer. Waterbal is geinig om te zien. Wij hadden toen ook gezien in Tilburg.
    Ik heb je foto's genoten.

    Groetjes Jacqueline & Ferry.

    BeantwoordenVerwijderen
  31. Hai Joke,

    Prachtige serie foto's met vooral mooie portretten van de kinderen. Voor het thema straatfotografie zie ik 1 foto die daar meer dan 100% mee te maken heeft. Namelijk foto nummer 5. Daar heb je de blik en houding gevangen die een heel verhaal vertellen. Angst maar ook verlangen naar wat er gaat komen. Geniale plaat. De rest zijn prachtige foto's, maar daar mis ik net dat/die verhaalvertellende beeld/blik. Een echt goede straatfoto (zoals nummer 5) is gewoon ontzettend moeilijk om te maken.

    Groetjes,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  32. Hallo Joke,
    Dit is weer eens heel wat anders.
    leuk en vrolijk.
    groetjes Marja

    BeantwoordenVerwijderen
  33. Nice photographs. Street photography can be so much fun because you never know what you may find.

    BeantwoordenVerwijderen
  34. Hoi Joke,

    Eens heel wat anders van jouw hand of liever gezegd uit jouw (camera)koker en ook dit gaat je heel goed af. Het lijkt me in het gewemel van de drukte heel moeilijk om een goede compositie te bepalen die ook nog eens een zekere rust uitstraalt. Maar dit heb je prima voor elkaar, ik vind er enkele hele mooie tussen zitten, alhoewel ik gelijk toegeef hier weinig kaas van gegeten te hebben. Maar de vijfde foto vind ik veelzeggend, het gezicht van die jongen (of meisje) spreekt echt een bepaalde verwachting uit. De zesde foto van die stoere jongen in "zijn" auto, een schitterende compositie en kleurenspel. Die drie meiden op foto nr. 8 mooi op een rijtje, helemaal opgaand in hun mobieltje. En tenslotte de actie van het meisje in de waterbal op nr 12 waardoor je een mooi effect krijgt. Prima werk.

    Groetjes,
    Ad

    BeantwoordenVerwijderen
  35. Deze reactie is verwijderd door een blogbeheerder.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Sorry, Loes, ik weet niet wat er met je reactie is gebeurd. Groetjes, Joke

      Verwijderen
  36. Great Pictures showing joy and excitment!
    M//

    BeantwoordenVerwijderen
  37. Echt super zo Joke.
    Straatfotografie is toch wel even anders als de natuur.
    Dit heb je perfect gedaan.
    Groetjes Irma

    BeantwoordenVerwijderen
  38. Hoi Joke,

    echt leuk als je deze passie ook kunt uitdragen en ik moet zeggen dat je dat heel goed afgaat. het zijn vaak bewegende beelden en die moet je maar ent ziet te "pakken". Ik vind de kleuren werkelijk heel erg mooi, vrolijk en helder. Ik heb me er nog niet aan gewaagd maar als ik dit dan weer zien dan begint het wel te kriebelen. Prachtige portretten zitten er tussen maar ook de andere zijn meer dan de moeite waard!

    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  39. Oww, really nice picture Joke. I like the strong colors of your pictures.. Excellent work :)

    BeantwoordenVerwijderen
  40. Je was erbij en toch heeft niemand je opgemerkt. Erg mooi vastgelegd.

    BeantwoordenVerwijderen
  41. Mooie post en fotos, met veel kleuren.

    BeantwoordenVerwijderen
  42. Mooie foto's! Ik hou ook heel erg van straatfotografie, maar vind het soms ook wel moeilijk omdat je inderdaad toch mensen op de foto zet die dat misschien niet willen.

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.