maandag 6 augustus 2012

Zonsondergang in De Groene Jonker


Lang hebben we op zomerweer moeten wachten en ook op mooie zonsondergangen. Eén van mijn wensen was nog altijd om een zonsondergang in De Groene Jonker (natuurgebied bij Zevenhoven/Nieuwkoop) mee te maken. Toen we die prachtige zomerdagen kregen heb ik daar dankbaar gebruik van gemaakt om mijn wens in vervulling te laten gaan.

Om negen uur ’s avonds vertrok ik op één van die dagen voor het schouwspel van huis. Het is niet ver en ik had de dag daarvoor gezien dat de zon om ongeveer half tien zou ondergaan. Eénmaal in De Groene Jonker aangekomen zocht ik een mooi plekje met vrij uitzicht over het hele gebied. Ik verwonderde me er ondertussen over dat ik daar met niet meer dan vijf anderen stond te genieten.

Of ik het me verbeeldde weet ik niet, maar het leek net of de ganzen intussen minder luidruchtig waren geworden. Alsof ook zij wisten dat de natuur tot rust ging komen. Terwijl de zon langzaam onderging, kleurde de omgeving zacht oranje. Een tapijt van late zonnestralen verbond de oevers van de plassen met elkaar. Hoog boven me in de oranje/roze gekleurde hemel kwetterden honderden vogels. Ze vlogen rakelings voor de zon langs. Met het geluid van een forse windvlaag streken ze met zijn allen vlak voor me in de rietpollen neer. Het gedempte kwetteren van de vogels werd één met de stilte van het rietlandschap.

Boven de horizon was de zon nu nog net te zien. Even voelde ik me “Alice in Wonderland”. Toen ging de zon onder en werd de betovering verbroken. Met tegenzin stapte ik terug in de werkelijkheid. In mijn camera waren de beelden van deze onuitwisbare indruk opgeslagen. Samen met mijn verhaal hoop ik dat ze een klein beetje de sfeer kunnen overbrengen, waarvan ik zo genoten heb.













Allemaal bedankt voor jullie leuke reacties op mijn vorige blog "Spinrag". Ik stel dat erg op prijs. Inmiddels heb ik niet alleen al veel "herfstspinnen" in de tuin, maar zelfs paddenstoelen heb ik er alweer gezien. De zomer (?) duurt toch nog 47 dagen......

Thanks to all my friends abroad for their spontaneous and nice comments on my last blog.

Groetjes, Joke


31 opmerkingen:

  1. Goedemorgen Joke

    Prachtige moment waar jij hele fraaie opnames van hebt weten te maken, heel mooi zoals het licht over het mooie natuurgebied valt.

    Groetjes, Joop

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wonderful atmosphere, Joke!
    Beautiful ISO control in order to obtain these beautiful images!
    How I wish had similar water spots in my area!
    Congratulations, cheers!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. ik vind dat je hier heel mooi de sfeer van de avond vastgelegd hebt,en o wat een vogels waren er .

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Bedankt voor jr reactie top.
    Wat is idt genieten,prachtige foto's.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Het ziet er bijna sprookjesachtig uit Joke, prachtige kleuren ook hoor. Aan vogels geen gebrek daar he?

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Je hebt een goede avond uitgekozen Joke. Een prachtig gebied voor dit soort momenten. Heel sfeervol.
    Groeten, Gonnie

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Geweldige serie van de ondergaande zon Joke.
    De kleuren zijn altijd zo mooi vind ik.
    Jammer genoeg zie ik het bijna nooit een zonsondergang, moet er te ver voor lopen.
    Midden in de stad is zoiets niet te zien.
    Jij heb het geweldig vast kunnen leggen, je laat ons echt mee genieten zo.
    Groetjes Irma

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Zijn wel de momenten van de dag waarop het licht het allermooist is. Een prachtige serie die gewoon ongewoon mooi uit de pixels is gekomen.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Woord en beeld brengen de sfeer uitstekend over Joke, alsof ik naast je sta en mee geniet van deze mooie avond in de Groene Jonker.
    Bijzonder fraaie serie!
    groetjes
    Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ooh dit is echt genieten, Joke. De stilte, de schoonheid, de mooie warme zachte tinten, één met de natuur en dan plotsklaps is al dat moois verdwenen een leegte.....
    Mooie beelden - mooie woorden, bedankt voor het delen !

    groetjes, Truus

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Je hebt de sfeer prachtig weten te vangen met je lens Joke.
    Wat een bijzonder mooie foto's, hier geniet ik van.
    Mijn complimenten voor deze serie.
    Groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hoi Joke,
    Wat een ontzettende mooie opnames!! Werkelijk prachtig zo met al die kleuren. Leuk ook om zo al die vogels erbij te zien. Dit is genieten hoor!!

    Groetjes, Marco

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wat een mooi sfeervol blog Joke!
    Compliment voor deze fraaie foto's, maar evenzeer
    voor het prachtig verwoorden van wat je daar hebt
    beleeft.
    Knap hoe woord en beeld elkaar hier versterken!!!
    Natuurkieker Coby

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Hoi Joke, je hebt de sfeer goed overgebracht, in woord en beeld.
    Geweldige ervaring moet dat geweest zijn.
    Ik vind het licht op foto 4 zo mooi sprookjesachtig.
    Ook de vogels voor de mooie avondlucht is gaaf.
    Ja, dit is echt genieten,

    groetjes Greet

    BeantwoordenVerwijderen
  15. A wonderful blog! I really like it.
    Have a nice evening!
    + I also invite you to me http://photographyismyexistence.blogspot.com/
    Yours.

    "Do not give up on dreams, you never know when need be."

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Hi Joke ! Wonderful images, love these great light, and the compositions are outstanding !!!

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Hoi Joke,

    wat een prachtige serie heb je hier neergezet en wat een sfeer komt er van je plaatjes af. Je hebt dit werkelijk ontzettend mooi vastgelegd en ik geniet hier dan ook met volle teugen van. heerlijk dat je daar zo dichtbij woont en ook heb je er een schitterende dag voor uitgezocht. Werkelijk genieten dit.

    groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Joke mooie opname's
    prachtig om te zien dank je wel
    Groetjes Marja

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Het vroege en late licht leverd vaak toch de sfeervolste foto's op . Mooi om zo de dag af te sluiten . Joke dat je nu paddestoelen vindt is niet heel bijzonder . Dit komt door de vele neerslag , Er zijn soorten die je alleen in het voorjaar en zomer kan vinden . Al zal je meeste in het najaar aantreffen .

    gr Frans

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Ja ...... prachtig!
    (weer heel anders dan de zonsondergang aan zee, grappig dat het landschap dan een heel ander effect geeft)

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Ik heb ook genoten, Joke!
    Je hebt het heerlijk verwoord samen met je prachtige foto's... echt heel sfeervol.
    Fijne ☼ dag.
    Lieve groetjes van Anna

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Hallo Joke, kwam je tegen op de blog Van Joop Zand fotografie. Prachtige afwisselende natuur opnames, het pakte mij meteen, dus ben direct een van je volgers geworden.

    vriendelijke groet van Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Bonsoir je vois de si belles photos des oiseaux et je ressens le calme aussi
    Un superbe partage A bientôt

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Hoi Joke

    Moeilijk is dat om foto's te maken bij schemer of avond
    Maar mooi gedaan!!

    Fijn weekend

    Groetjes van @redrose

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Beautiful photographs, I like such views. I am greeting

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Dit zijn toch wel de mooiste momenten van de dag , zonsopkomst, zonsondergang, het levert gewoon mooie foto's op.
    Deze serie is ook heel mooi, en wat een vogels.
    Ik ga binnenkort weer eens naar de Groene Jonker (als het goed weer is die dag...we hebben met de vogelaarsclub van mijn werk eind deze maand een ochtendje GJ gepland).
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Gelukkig heb je de foto's nog om weer te genieten van dit mooie moment! Mooie serie zo!

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Hallo Joke, wat is dat genieten he met zo'n ondergaande zon en ik heb met je meegenoten. Prachtig die rode warme tinten. Vooral die vogels in het water als silhouetjes zijn erg mooi. Een mooi gebied zo te zien. Mooie blog.gr Andrea

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Prachtig! Zelf al vaak met eigen ogen daar mogen aanschouwen, erg mooi en door jou heel fraai verwoord en in beeld gebracht. Die enorme groep vogels die langs komt ruizen en dan nerstrijkt in het riet: spreeuwen. Wat mij dan altijd zo fascineert is dat ze met duizenden tegelijk ballen, figuren draaien en kwetteren en dan ineens allemaal tegelijk, als op commando, het riet induiken en helemaal stil zijn.

    Groet,
    Marianne

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.